Jak założyć sklep internetowy na WordPress (WooCommerce)?

Instrukcja krok po kroku pokazująca jak założyć sklep internetowy na WordPressie (WooCommerce). Poradnik ze screenami – instalacja i konfiguracja.

9 min. czytania

WordPress to uniwersalny silnik, który jest wykorzystywany przez bardzo dużą liczbę strony internetowych. Opierając się na nim można tworzyć atrakcyjne strony wizytówki, blogi, ale także sklepy internetowe. WordPress w połączeniu z systemem WooCommerce umożliwia uruchomienie darmowego e-sklepu o ogromnych możliwościach. Zobacz, jak to zrobić.

Techniczne podstawy

Zacznijmy od rzeczy najważniejszych, które nie mogą ominąć żadnej strony internetowej – niezależnie od tego czy mowa o blogu, firmowej wizytówce, czy sklepie internetowym. Chodzi o domenę i hosting – czyli podstawę obecności każdej strony w Internecie.

Dobra domena

Domena jest adresem strony internetowej. Jej zadaniem jest tłumaczenie adresu serwera wyrażonego w formie ciągu cyfr na przystępny dla użytkownika adres wyrażony w formie tekstowej. Jest więc formą etykiety, która ułatwia nawigację w sieci.

Po wpisaniu adresu strony do przeglądarki, nawiązuje ona kontakt z serwerami DNS, dzięki czemu możliwe jest nawiązanie połączenia z serwerem, na którym znajdują się pliki potrzebne do wyświetlenia strony internetowej. 

Gdy zakładasz stronę internetową, warto postawić na adres, który będzie krótki i wpadający w ucho. Dzięki temu zwiększasz szansę, że Twoi klienci do Ciebie wrócą – bo po prostu zapamiętają nazwę. Wystrzegaj się zbyt długich adresów, które mogą być trudne do zapamiętania lub generować możliwe pomyłki podczas ich wpisywania w pasku adresu przeglądarki.

Wydajny hosting

Gdy mowa o domenie – nie można nie wspomnieć o hostingu. Hosting to nazwa usługi, która polega na udostępnianiu zasobów serwera w Internecie. Jednym z takich zasobów jest przestrzeń dyskowa, na której przechowywane mogą być pliki potrzebne do wyświetlenia strony czy innej aplikacji internetowej.

Wybór hostingu jest bardzo istotny dla poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego. Serwer ma bowiem wpływ na szybkość działania e-sklepu, a także na jego stabilność działania oraz bezpieczeństwo przechowywanych danych. 

Wszystkie niezbędne informacje dotyczące parametrów serwera przedstawione zostały na stronie głównej. Chciałbym jednak wyszczególnić kilka elementów, które będą mieć kluczowe znaczenie dla sklepu internetowego opartego na WordPress. Wybierając hosting należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • dyski SSD (lub NVMe) – dla szybkiego działania każdej strony ogromne znaczenie ma to, na gdzie przechowywane są pliki potrzebne do jej wyświetlenia. Dlatego wybierając hosting dla sklepu internetowego, należy zdecydować się na serwer oparty na dyskach SSD, które są wielokrotnie szybsze od talerzowych nośników HDD. A jeżeli zależy Ci na jak najszybszym działaniu – postaw na najnowszą technologię czyli dyski SSD NVMe;
  • aktualność technologii – zarówno WordPress, jak i WooCommerce to aplikacje, które wymagają regularnych aktualizacji. Dobrze jest zadbać o to, aby Twój serwer był na to gotowy, dlatego też bezwzględnie należy wybrać hosting, który obsługuje najnowszą wersję języka PHP. Ponadto sklep internetowy może działać szybciej i wydajniej, jeżeli serwer będzie opierał się na oprogramowaniu LiteSpeed, które cechuje się znacznie wyższą wydajnością niż standardowe Apache. Dla wydajnego działania sklepu internetowego warto zadbać także o to, aby serwer obsługiwał silniki pamięci podręcznej, takie jak Redis czy Memcached. Dzięki nim często wykorzystywane dane potrzebne do wyświetlania strony przechowywane są w pamięci szybkiego dostępu – zmniejszając obciążenie serwera;
  • przydział zasobów – Twój sklep internetowy może cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem (np. w okolicach Black Friday czy noworocznych wyprzedaży). Jeżeli serwer temu nie podoła – może to prowadzić do problemów z wyświetleniem strony, co z kolei może skutkować utratą klienta. Dlatego warto zadbać o to, aby serwer zapewniał minimalny przydział zasobów na klienta (np. 1 GHz lub 1 rdzeń procesora oraz 1 GB pamięci RAM). 
  • limity – gdy zakładasz sklep internetowy, zapewne nie jesteś w stanie precyzyjne określić, jak dużo miejsca będzie on potrzebował na dysku oraz jak wielki ruch będzie on generować. Warto jednak pamiętać o tym, że każdy dodatkowy produkt, plik multimedialny oraz każdy wysłany e-mail w sklepie wiąże się z zabranym miejscem na przestrzeni dyskowej serwera – dlatego dobrze jest zapewnić sobie dodatkowy zapas bezpieczeństwa. Gdy chodzi o transfer – w przypadku sklepu internetowego także warto decydować się na oferty bez limitu. Nie zapomnij także o limitach dotyczących jednoczesnych procesów PHP (nie powinno ich być mniej niż 10) czy jednoczesnych połączeń HTTP (powinno to być przynajmniej 1000 jednoczesnych połączeń).

SSL

W przypadku sklepu internetowego jesteś administratorem danych osobowych powierzanych Ci przez Twoich klientów. W związku z tym to właśnie na Tobie spoczywa obowiązek zapewniania ich należytej ochrony. Warto wiedzieć, że właściwy hosting może mieć w tym temacie bardzo dużo do powiedzenia.

Otwierając sklep internetowy musisz zadbać o certyfikat SSL. Odpowiada on za weryfikację strony w przeglądarce użytkownika. Jeżeli strona zostanie zweryfikowana, nawiązywane jest bezpieczne połączenie przy użyciu protokołu HTTPS. Takie połączenie jest szyfrowane – w związku z czym przesyłane dane są chronione przed ingerencją kogoś z zewnątrz (czy chodziłoby o naruszenie integralności czy ich przechwycenie). A pamiętaj o tym, że podczas dokonywania zakupu, klient dzieli się z Tobą wieloma takimi wrażliwymi danymi.

Istnieje wiele wersji certyfikatów SSL – które mogą kosztować setki złotych. Warto jednak wiedzieć, że możliwe jest skorzystanie także z darmowej wersji takiego certyfikatu. Co więcej – jest on bardzo efektywny gdy chodzi o poziom oferowanego bezpieczeństwa. 

W związku z tym, jeżeli nie chcesz ponosić dodatkowych kosztów podczas zakładania sklepu internetowego – warto zdecydować się na takie rozwiązanie. Trzeba jednak pamiętać, że aby można było skorzystać z takiego darmowego SSL (w wersji Let’s Encrypt), taka opcja musi być udostępniana przez hostingodawcę. Pamiętaj o tym podczas wyboru hostingu.

Instalacja sklepu WordPress

Gdy już wiesz, jaka domena i hosting będą dla Ciebie odpowiednie – możesz przejść do następnych kroków. Warto rozpocząć od instalacji WordPressa. Możesz zrobić to ręcznie lub z wykorzystaniem autoinstalatora.

O tym, jak dokładnie zainstalować silnik WordPress na serwerze, przeczytasz we wpisie Jak zainstalować WordPressa na hostingu. Dowiesz się z niego, że możesz to zrobić manualnie (pobierając silnik ze strony WordPress.org, a następnie rozpakowując go na serwerze, tworząc bazę danych itd.) lub z wykorzystaniem autoinstalatora – o ile oczywiście taką opcję udostępnia Ci hostingodawca.

Instalacja WooCommerce

Gdy już zainstalujesz WordPress, należy przejść do instalacji wtyczki WooCommerce. Ten plugin to potężne narzędzie, które umożliwia przekształcenie zwykłego w WordPressa – w pełnoprawny sklep internetowy.

Instalacja tego narzędzia nie różni się szczególnie od innych. W pierwszym kroku musisz przejść do wtyczek oraz kliknąć w przycisk Dodaj nową.

Dodawanie wtyczki w WordPressie

Następnie w wyszukiwarce wpisz WooCommerce. Gdy pojawią się wyniki wyszukiwania, znajdź odpowiednie narzędzie i kliknij w Zainstaluj.

WooCommerce - instalacja

Po instalacji naciśnij Włącz. W tym momencie sklep został już zainstalowany i możesz przejść do jego konfiguracji.

Wstępna konfiguracja WooCommerce

Przy pierwszym uruchomieniu narzędzia WooCommerce musisz dokonać wstępnej konfiguracji. Nie jest to rzecz szczególnie trudna ze względu na wygodny kreator. 

Instalacja WooCommerce w kreatorze - dane sklepu

Gdy uruchomisz kreator WooCommerce w pierwszym kroku należy podać:

  • adres (z miejscowością i kodem pocztowym)
  • kraj
  • adres e-mail

W następnym kroku należy podać branżę, w której działasz.

Instalacja WooCommerce w kreatorze - branża

W kolejnym kroku musisz zdecydować, co jest przedmiotem sprzedaży. Czy będą to produkty fizyczne? A może pliki elektroniczne do pobrania? W przypadku np. produktów konfigurowalnych czy subskrypcji musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami prowadzenia e-sklepu.

Teraz przyszedł czas na wskazanie kilku dodatkowych informacji dotyczących Twojego sklepu. Określ, ile produktów chcesz wyświetlać na stronie. Wskaż także, czy prowadzisz sprzedaż innym kanałem – a jeżeli tak, to przedstaw obecny roczny przychód, aby system był w stanie dopasować dla Ciebie najlepsze rozwiązania.

Instalacja WooCommerce w kreatorze - informacje o działalności

W tym momencie możesz także zdecydować się na instalację dodatkowych, darmowych funkcji, które mogą sprawić, że administrowanie sklepem będzie znacznie łatwiejsze. Warto to zrobić.

Instalacja WooCommerce w kreatorze - darmowe funkcje

Przyszedł czas na ostatni krok tego etapu konfiguracji, jakim jest wybór szablonu. 

Instalacja WooCommerce w kreatorze - motyw sklepu

Następnie kreator przeprowadzi Cię przez proces dodawania produktu. Możesz próbnie dodać jeden produkt ręcznie, warto jednak od początku działać na szablonach. Zdecydowanie usprawni to proces dodawania produktów w przyszłości.

Instalacja WooCommerce w kreatorze - dodawanie produktów

Następnie określić płatności w sklepie internetowym. Masz możliwość korzystania z WooCommerce Payments, ale możesz korzystać także z innego operatora płatności. Dodawanie stawek podatkowych oraz konfigurację narzędzi marketingowych możesz na razie pominąć (możesz do tego wrócić na dalszych krokach konfiguracji). Nie pomijaj jednak etapu “Dostosuj swój sklep”.

Instalacja WooCommerce w kreatorze - strona główna, logo, komunikat

To właśnie w tym miejscu tworzysz stronę główną, wgrywasz logo i sprawiasz, że sklep może zacząć funkcjonować. Po tych krokach możesz przejść do dalszej – bardziej szczegółowej konfiguracji sklepu, by przygotować swój e-sklep do rozpoczęcia sprzedaży.

Podobnie jak w przypadku innych funkcji WordPressa, tak samo przy WooCommerce, możesz liczyć na szereg pluginów, które zdecydowanie rozszerzają podstawowe funkcje silnika. Tego typu rozszerzenia możesz dodawać w zależności od oczekiwań konkretnego projektu. Mogą to być np. wtyczki:

  • do obsługi płatności internetowych;
  • do integracji z Google Analytics;
  • do obsługi wysyłki i ustalania kwestii podatkowych;
  • do integracji z marketplace’ami;
  • do tłumaczenia zawartości na języki obce.

Nie instaluj ich automatycznie – ograniczaj się wyłącznie do tych, z których faktycznie korzystasz. 

Pomoc ze strony hostingu

Wydaje Ci się to skomplikowane? W takim wypadku może Cię ucieszyć informacja, że wybrane firmy hostingowe oferujące hosting WordPress mają w swojej ofercie także wiele rozwiązań związanych z e-sklepem na WP. Jakie to udogodnienia?

Decydując się na ofertę poszczególnych firm hostingowych możesz liczyć np. na:

  • zainstalowanie i wstępną konfigurację sklepu – czyli wykonanie wszystkich powyższych kroków za Ciebie;
  • dedykowane szablony graficzne – czyli dostępność unikalnych szablonów sklepowych, które pozwolą Ci się wyróżnić pod względem layoutu;
  • wykonanie podstawowych integracji – np. dotyczących płatności online.

Na szczególną uwagę zasługuje oferta HashMagnet, który jasno wskazuje, że jest serwerem dla nietechnicznych. Co to oznacza? Otóż wybierając taką ofertę możesz liczyć nie tylko na to, że sklep zostanie wstępnie zainstalowany i skonfigurowany. Oprócz tego zyskujesz pomoc pod postacią indywidualnego wdrożenia gotowego sklepu – co może być niezwykle dla osób, które nie mają doświadczenia w konfigurowaniu tego typu systemów. 

Co więcej – wśród usług dodatkowych można znaleźć np. integrację z księgowością, możliwość sprzedaży produktów elektronicznych czy konfigurację newslettera. Korzystając z oferty HashMagnet możesz także liczyć na wsparcie marketingowe. Usługa taka może obejmować nie tylko działania SEO, ale także kampanie Google Ads czy Facebook Ads. W związku z tym jeżeli chcesz kompleksowej usługi marketingowej połączonej z obsługą techniczną serwera oraz domeny to naprawdę warto przyjrzeć się takiej opcji. 

Tak naprawdę w tym momencie możesz już zacząć dodawać kolejne produkty oraz rozpocząć sprzedaż internetową. Oczywiście miej świadomość, że to dopiero początek. Sprzedaż internetowa wymaga stałej pracy nad optymalizacją działania całego systemu e-commerce. Jeżeli uważasz, że możesz mieć z tym problem – warto skorzystać z oferty firm hostingowych, które umożliwiają nie tylko uruchomienie sklepu internetowego, ale także oferują wsparcie w zakresie jego wdrożenia czy nawet promowania.

Ranking TOP 7 najlepszych hostingów dla WordPressa 2024
Sprawdź i wybierz najlepszy dla siebie:

Porównanie i ranking →